Yoshi’s Island

Ett Mariospel som skiljer sig från mängden. Här är allt annorlunda eftersom du kontrollerar inte ens Mario. Egentligen är det Yoshifigurerna som är stjärnorna men spelet utspelar sig fortfarande inom Mariouniversumet. 

Spelet släpptes till Super Nintendo, SNES, 1995 och är en prequel: alltså ett efterföljande spel där historien utspelar sig före spelen som kom ut innan.

I Yoshi’s Island är Mario och Luigi endast spädbarn som färdas med storken till sina föräldrar. Men den onda magikern Magikoopa Kamek försöker stjäla barnen. Kamek lyckas stjäla Luigi medan baby Mario faller och hamnar på en ö, Yoshis ö. Den stora klanen av Yoshis bestämmer sig för att hjälpa Mario att återse sin bror och att rädda storken som båda hålls fångna av Kamek och baby Bowser.

Resan tar Yoshi och Mario genom sex världar med småbossar i slutet på varje. Det speciella med spelet är att man dör inte om man träffas av en fiende. Men man tappar baby Mario från sin rygg och sedan har man 30 sekunder på sig att hämta honom, annars förlorar man. Yoshi kan därmed sägas vara relativt oförstörbar. Det är babyn som avgör om man måste börja om eller inte.

När spelet släpptes fick den mycket bra betyg. Tidningar, kritiker och fans prisade spelet och det gick minst lika bra för spelet när det släpptes till Game Boy Advance. Den fick sedan flera uppföljare och spin-offs. Den senaste uppföljaren Yoshi’s New Island släpptes i mars i år. Den har fått varierande kritik men den generella uppfattningen verkar vara att det är ett roligt spel men utvecklarna missade sin chans att göra det ännu bättre.